19 nov Den 2 december (måndag i första adventsveckan): ”Under taket”
Den 2 december (måndag i första adventsveckan)
Under taket
Jesaja 4:2–6
Den dagen skall det som Herren låter växa vara en prydnad och en heder för dem i Israel som räddats, och landets gröda skall vara deras stolthet och ära. Och den som är kvar i Sion, den som sparats i Jerusalem, skall kallas helig, var och en i Jerusalem som är skriven bland dem som skall leva. Men först skall Herren med domens ande och reningens ande tvätta bort Sions döttrars smuts och skölja Jerusalem rent efter dess blodsdåd. Över hela Sions berg och festförsamlingen där skall Herren skapa ett moln om dagen och en rök och ett flammande eldsken om natten. Ja, över allt skall hans härlighet vara en skärm, ett tak som ger skugga under dagens hetta, tillflykt och skydd mot regn och skyfall.Ur Psaltaren 122
Jag blev glad när man sade till mig: Kom, vi skall gå till Herrens tempel. Nu står vi i dina portar, Jerusalem. Jerusalem, du välbyggda stad, där husen står tätt tillsammans! Dit går stammarna upp, Herrens stammar. Det är en plikt för Israel att prisa Herrens namn. Där finns domarsäten, troner för Davids ätt. Be om välgång för Jerusalem! Må de som älskar dig leva i trygghet. Må välgång råda inom dina murar, trygghet i dina palats. För mina bröders och vänners skull vill jag önska dig välgång. För templets skull, Herrens, vår Guds, tempel, vill jag söka ditt bästa.Matteusevangeliet 8:5–11
När Jesus gick in i Kafarnaum kom en officer fram till honom och bad om hjälp: ”Herre, min tjänare ligger förlamad där hemma och har svåra plågor.” Jesus sade: ”Skall då jag komma och bota honom?” Officeren svarade: ”Herre, jag är inte värd att du går in under mitt tak. Men säg bara ett ord, så blir pojken frisk. Jag är själv en som står under befäl, och jag har soldater under mig, och säger jag till den ene: Gå, så går han, och till den andre: Kom, så kommer han, och säger jag till min tjänare: Gör det här, så gör han det.” Jesus blev förvånad och sade till dem som följde honom: ”Sannerligen, inte hos någon i Israel har jag funnit en så stark tro. Jag säger er att många skall komma från öster och väster och ligga till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket.”
Studium och reflektion
”Herre, jag är inte värd att du går in under mitt tak.” I en del kyrkor ingår de orden som ett fast moment i nattvardsliturgin. Precis före utdelandet håller prästen upp nattvardsbrödet och säger:
Se Guds lamm, som borttager världens synder.
Saliga de som blivit kallade till Lammets bröllopsmåltid,
varpå församlingen ber:
Herre, jag är inte värdig att du går in under mitt tak,
men säg bara ett ord, så blir min själ helad.
Det som gjorde att officeren i Matteusevangeliets berättelse inte var ”värdig” att låta Jesus gå in under hans tak, var det faktum att officeren inte tillhörde egendomsfolket. Officeren var ”hedning”, dvs. icke-jude. Därmed var han – enligt den tidens synsätt – behäftad med orenhet, och i respekt mot Jesus ville han inte försätta Jesus i ett liknande orent tillstånd som han själv. Det fanns nämligen en överhängande risk att en jude som vistades i en hednings närhet själv ådrog sig samma orenhet som hedningen.
Orenhet är i bibeln i första hand ett kultiskt begrepp. Den som var oren var utestängd från gudstjänsten, tills hen hade genomgått vissa reningsceremonier som tog bort orenheten. Synd gjorde en människa oren, men det gjorde även vissa högst naturliga (och oundvikliga) företeelser – särskilt sådana som hade med födelse och död att göra.
Ingen människa kunde undgå att ibland bli kultiskt oren – och förväntade sig det inte heller. Perioder av orenhet var helt enkelt en del av livet. Däremot försökte många judar hålla sig borta från sådant som gick att undvika. Detta var framförallt viktigt för präster och leviter, som ju hade ansvaret att hålla igång den ständigt pågående gudstjänsten i Jerusalems tempel.
Men även andra grupper än prästerna försökte i möjligaste mån undvika orenhet. Till exempel fariseerna. Dessa hyste nämligen uppfattningen att egentligen var alla israeliter präster. Även om det bara var Levis ättlingar som fick utföra offergudstjänsten i Jerusalems tempel, var alla israeliter kallade att utforma sina liv som en gudstjänst – i Israels land som, så att säga, var ett ”utvidgat tempel”.
Av vad vi kan utläsa från Nya testamentets evangelier verkar fariseernas tolkning av Skriften och den judiska tron vara den som också Jesu tolkning var mest lik. Dock verkar Jesus ha varit mindre rädd för att dra på sig orenhet än vad fariseerna var. Det finns mängder av exempel i evangelierna där Jesus faktiskt försätter sig i ett orent tillstånd – och alltså måste genomgå de föreskrivna reningsceremonierna för att åter bli ren och kunna delta i tempelgudstjänsten.
Men Jesus verkar alltså ha ansett att det var värt att dra på sig denna orenhet – för de andras frälsnings skull; för deras välkomnande in i Guds rikes skull.
I dagens evangelieberättelse undvek Jesus visserligen att gå in under den hedniske officerarens tak, men att Jesus avstod det den gången verkar ju mer ha varit utifrån Jesu respekt för officerens respekt för såväl Jesus som den israelitska religionen.
I andra fall verkar Jesus inte ha varit särskild orolig för att gå in under den ena eller andra ”orena” personens tak – och därmed själv dra på sig orenhet. Så kan Jesus t.ex. säga till den ”orene” tullindrivaren Sackaios:
I dag skall jag gästa ditt hem.
Och så fick Jesus stå ut med inte bara att tidvis behäftas med kultisk orenhet, utan även med att dra på sig fariseernas och de skriftlärdas förargelse, när de sade om honom:
Den mannen umgås med syndare och äter med dem.
Och i Laodikeiabrevet i Uppenbarelseboken säger Jesus att han står utanför vår dörr och bultar:
Om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in till honom och äta med honom och han med mig.
Där – hos oss – vill Jesus hålla förfest, och genom sin egen närvaro göra våra hjärtan och våra liv till ett Herrens tempel. Där – inom oss – vill Jesus ge oss en försmak av himmelrikets bankett – det himmelska gästabudet för Israel och folken; festen i Guds rike med såväl Abraham, Isak och Jakob som för ”många från öster och väster”. Ja redan här och nu vill Jesus ge oss en föraning av glädjemåltiden i det Nya Jerusalem över vilket ingenting mindre än Guds egen härlighet skall vara ”en skärm, ett tak, ett skydd”.
Och något mer ”värdigt” tak än det är svårt att tänka sig.
Fundera vidare
Finns det tillfällen då du känt dig ”ovärdig”?
Be med bibeltexten
- För samhället och världen: För alla som har befäl över andra – om att inte missbruka sina befogenheter.
- För församlingen och kyrkan i hela världen: Om en stark tro.
- För mig själv och mina nära: Om tillflykt och skydd från sådant som vållar skada.